,

The Great: Μία μοντέρνα (αν)ιστορική σάτιρα με πολύ βρετανικό χιούμορ

Η Elle Fanning και ο Nicholas Hoult σε μία σειρά με άρωμα The Favourite

The Great: (Αν)ιστορικότητα και βρετανική κωμωδία στο μίξερ

Γραμμένο από τον Tony McNamara του The Favourite, το The Great, μία παραγωγή του Hulu που βλέπω αυτές τις μέρες στην COSMOTE TV, είναι ένα “ιστορικό” δράμα, που περιγράφει την ανάρρηση της Μεγάλης Αικατερίνης στην εξουσία. Με μία διαφορά: η ιστορία εν προκειμένω δεν είναι επιστημονικός μπούσουλας, αλλά περισσότερο μία δημιουργική αφορμή για μυθοπλαστική διαστρέβλωση, προκειμένου να στηθεί μία φλεγματική σάτιρα που πέραν του (αν)ιστορικού συγκειμένου της, περνάει από κόσκινο χίλια δύο επίκαιρα και διαχρονικά ζητήματα δικαιωμάτων, κοινωνίας και πολιτικής.

Η Elle Fanning υποδύεται την Αικατερίνη που φτάνει στη Ρωσία για να παντρευτεί τον Πέτρο Γ’ της Ρωσίας, γεμάτη ενθουσιασμό και ρομαντικές προσδοκίες. Χαρούμενη που ξεφεύγει από την πτωχευμένη της οικογένεια και επηρεασμένη από το όραμα του Διαφωτισμού, ονειρεύεται να σταθεί δίπλα στον αυτοκράτορα σύζυγό της υπερήφανα και δυναμικά, και να συμβάλει με όλες τις δυνάμεις της στην αναμόρφωση της Ρωσίας σύμφωνα με μοντέρνα ανθρωπιστικά ιδεώδη.

Προς μεγάλη της έκπληξη όμως, ο Πέτρος (Nicholas Hoult) αποδεικνύεται πολύ διαφορετικός απ’ ό,τι είχε φανταστεί. Απροκάλυπτα κοινωνιοπαθής, νάρκισσος, χαζός και ανεξέλεγκτα επικίνδυνος, αδυνατεί να εκπληρώσει τα καθήκοντά του ως αυτοκράτορα κι ως συζύγου, επιλέγοντας αντ’ αυτών να αφιερώνει τον χρόνο του σε πολύωρες οινοποσίες, δημόσιο σεξ με τη γυναίκα του κολλητού του φίλου, αιματηρές δραστηριότητες και ατελείωτες συνεδρίες ταπείνωσης των ανθρώπων της αυλής του. Ο αυτοκράτορας γίνεται αμέσως κακοποιητικός προς την Αικατερίνη, απορρίπτει με συνοπτικές διαδικασίες κάθε ενδεχόμενο συμμετοχής της στη διαμόρφωση της πολιτικής ατζέντας και της καθιστά σαφές ότι ο ρόλος της είναι αποκλειστικά εκείνος του ευχάριστου μπιμπελό. Και τι κάνει τότε η Αικατερίνη; Φυσικά, οργανώνει πραξικόπημα για να αναλάβει αυτή τα ηνία της Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Όλοι αυτό θα κάναμε, είναι ξεκάθαρο.

Από τη στιγμή της πρεμιέρας του, το The Great ξεσήκωσε μπόλικες θεωρητικίζουσες αντιδράσεις περί παραχάραξης της ιστορίας και υπερβάλλουσας ποιητικής αδείας. Αδίκως. Γιατί ο πυρήνας του The Great δεν είναι ιστορικός με τη σχολαστική έννοια, πολλώ δε μάλλον από τη στιγμή που αυτοπροσδιορίζεται ως “an occasionally true story” δηλαδή περιστασιακά αληθινή ιστορία. Κατανοητά λοιπόν τα αντανακλαστικά όσων γνωρίζουν ιστορία και θίγονται από την αλλοίωσή της, όμως στο The Great ο στόχος δεν είναι ο ρεαλισμός και η ακρίβεια. Πυρήνας του είναι το αιρετικό, μαύρο και σουρεαλιστικό χιούμορ, μέσω του οποίου θίγεται πλήθος θεμάτων, από τη μάχη των φύλων και τη θέση της γυναίκας στον κόσμο ανά τους αιώνες, μέχρι τον τρόπο που η κοινωνία εξελίσσεται και τις παρανοϊκές ισορροπίες από τις οποίες εξαρτάται η ζωή των ανθρώπων από καταβολής της ιστορίας. Δεν έχουμε καταγραφή και περιγραφή λοιπόν, αλλά καλπάζουσα φαντασία με ιστορικό χρώμα.

Στο πλαίσιο αυτό, H Elle Fanning παίζει καταπληκτικά (και με αξιοθαύμαστη βρετανική προφορά για Αμερικανίδα) έναν χαρακτήρα που ισορροπεί ανάμεσα στην καρικατουρίστικη αφέλεια και την επική γενναιότητα. Επιπλέον, λειτουργεί σε διπλό επίπεδο. Είναι μεν η Αικατερίνη με το σπουδαίο πεπρωμένο, αλλά παράλληλα είναι και η άγνωστη γυναίκα μέσα στην προαιώνια δίνη της πατριαρχίας, που αψηφά τον επιβεβλημένο ρόλο του μισού ανθρώπου και διεκδικεί τα δικαιώματά της ολόκληρα, συν κάτι παραπάνω (εδώ, μία αυτοκρατορία).

Ο Nicholas Hoult, σε μία εκδοχή του Πέτρου που μάλλον αληθεύει ελάχιστα, υποδύεται το πάντα επίκαιρο παράδειγμα της τυραννικής δύναμης η οποία θέλει να εξουσιάζει τα πάντα, χωρίς να έχει την παραμικρή ικανότητα για οτιδήποτε. Ανατριχιαστικός και αναπόφευκτος παραλληλισμός με το σήμερα, η σκηνή που ο Πέτρος ακυρώνει το πολεμικό σχέδιο των έμπειρων στρατηγών του ζητώντας να αντικατασταθεί με τη δική του ιδέα να επιτεθούν στον εχθρό μέσα απ’ το ποτάμι φορώντας μαύρα (κάτι σαν την ιδέα του Τραμπ με τις αντισηπτικές ενέσεις). Είναι δε εμφανές από την αρχή πως όπως όλες οι νοσηρές δυνάμεις στην ιστορία, έτσι και ο Πέτρος είναι ένα δηλητηριασμένο πλάσμα και ο ίδιος, θύμα της προβληματικής οικογένειας και της υπανάπτυκτης εποχής του.

Πλήρες εσκεμμένων αναχρονισμών, κυνικού χιούμορ (-Τι έκανες σήμερα; -Γλίτωσα τον βιασμό), απερίγραπτα όμορφων κουστουμιών και πανάκριβων σκηνικών, το The Great προσφέρεται ως μικρό παραθυράκι στην ιστορία και ως μεγάλη πόρτα στο απενοχοποιημένο γέλιο. Σαν ένα προσγειωμένο Game of Thrones με γρηγορότερο ρυθμό και κωμική διάθεση.


Για ζεστά καλοκαιρινά sessions ατελείωτου bingewatching, oλόκληρος ο πρώτος κύκλος του The Great είναι ήδη διαθέσιμος στον δωρεάν on demand κατάλογο της COSMOTE TV.